Model Teaching Games for Understanding Approach (1986)
Model ini
telah diperkenalkan oleh James Torpe, iaitu seorang atlet Amerika
Syarikat. Model ini menghujahkan bahawa teknik pengajaran dalam
pendidikn jasmani untuk mengajar atau melatih seseorang individu dalam
teknik dan kemahiran permainan tidak menyumbang kepada kejayaan,
menambah pengetahuan mahupun meningkatkan kemahiran. Model ini bertujuan
untuk membaiki model kurikulum bagi pengajaran dan pembelajaran
Pendidikan Jasmani sedia ada. Teori Bunker dan Thorpe telah berfungsi
untuk mewujudkan guru atau jurulatih bukan sahaja mementingkan kemahiran
pada kanak-kanak malah memberi ruangan kepada kanak-kanak untuk terus
meneroka dan mengekalkan minat mereka sendiri dengan seronok dan ianya
menghasilkann faedah yang baik.
Mereka berpendapat bahawa, dalam
sesuatu permainan,kanak-kanak haruslah diberi kesedaran tentang
‘Mengapa’ dan ‘Bila’ sesuatu kemahiran perlu diaplikasikan dan bila ia
patut ditunjukkan dalam sesuatu permainan tertentu. Dengan
itu,kanak-kanak akan memberi respons yang lebih baik dan peka jika
mereka tahu bagaimana sesuatu teknik atau kemahiran harus dilakukan.
Terdapat
banyak kebaikan model ini sebagai kurikulum di sekolah. Antaranya ialah
ia dapat Memberi peluang kanak-kanak meneroka permainan yang telah
ubahsuai berdasarkan umur dan tahap pengetahuan mereka, kaedah ini lebih
sistematik berbanding kaedah pengajaran yang sedia ada, ia mencakupi
semua aspek yang perlu diterapkan kepada kanak-kanak dan kanak-kanak
dapat menerokai permainan yang diubahsuai secara berperingkat.
Namun
begitu, model ini tidak terlepas daripada mempunyai kelemahannya yang
tersendiri. Antara kelemahannya ialah kanak-kanak mungkin akan keliru
kerana pengubahsuaian permainan ini mungkin akan mengubah sifat asal
sesuatu permainan itu dan peralatan yang digunakan juga mungkin tidak
bersesuaian untuk permainan tersebut.
Teori Bunker dan Thorpe
telah sependapat bahawa model kurikulum yang telah direka dan
diperkenalkan oleh mereka menitik beratkan dan memfokuskan kemahiran
asas ( theoritical base ) dan ‘peringkat jangka masa singkat’ ( temporal
sequence ) dalam pengajaran sesuatu permainan sebelum permaianan
tersebut dikuasai dengan lebih baik dan mantap.
Kategori permainan model TGFU
Terdapat empat kategori permainan yang terkandung dalam model TGFU ini. Antaranya ialah:
• Target
– Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapat mata
– Contoh: bowling, archery, golf
• Striking / Fielding
– Perlawanan yang melibatkan dua pihak: pasukan striking dan pasukan fielding
– Mengumpul mata melalui larian yang selamat dan berjaya selepas pukulan dalam masa atau pusingan yang ditetapkan
– Contoh: baseball , softball, cricket
• Net / Wall
– Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding
–
Mengumpul mata melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan
dengan syarat objek tersebut tidak dapat dihantar balik dalam kawasan
gelanggang
– Contoh: badminton, squash, table tennis
• Invasion / Serangan
– Permainan berpasukan
– Dalam jangka masa yang tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpul mata
– Contoh: soccer, basketball, handball
No comments:
Post a Comment