1) ERA PRA-KOLONIAL
(sebelum penjajahan Inggeris)
-
Sistem
pendidikan di Tanah Melayu adalah sistem tidak formal seperti kelas-kelas agama
dan Al-Quran, kelas kesenian dan pertukangan dan tiada pendidikan jasmani.
-
Murid-murid
libatkan diri secara sukarela dalam pelbagai aktiviti kebudayaan dan permainan
tradisional untuk isi masa lapang dengan cara yang menyeronokkan.
-
Kerja-kerja
pertukangan dan kebun serta kesenian yang mengutamakan seni mempertahankan diri
dianggap sebagai PJ.
-
Masyarakat
libatkan diri dalam aktiviti-aktiviti yang berbentuk rekreasi seperti bersilat,
berdayung, berenang, menari , bermain congkak, layang-layang dan sepak raga.
-
Aktiviti
tersebut adalah sebahagian daripada kebudayaan rakyat pada masa itu.
-
Latihan
jasmani dipertutunkan secara tidak formal kepada kanak-kanak melalui peniruan
orang dewasa.
-
Kebanyakan
penyertaan permainan berbeza mengikut kelas sosial masing-masing. Contoh:
golongan biasa bermain sepak raga, gasing dan congkak. Golongan Istana akan
menunggang kuda, memanah dan memburu.
-
Secara
amnya, PJ pada masa ini boleh dibahagikan kepada tiga bentuk, iaitu
aktiviti-aktiviti:-
o
Permainan
masa lapang
o
Keperwiraan
o
Senaman
tradisional
2) ERA PENJAJAHAN
a)
Era Kolonial Inggeris
Lama)
-
PJ
yang formal masih tiada dalam jadual persekolahan walaupun sekolah-sekolah
telah ditubuhkan semenjak tahun 1821.
-
Permainan-permainan
baru seperti bola sepak, hoki, ragbi dan badminton telah mula diperkenalkan
oleh penjajah dan peniaga-peniaga.
-
Tujuan
PJ pada masa ini adalah untuk mengekalkan status quo penjajahan Inggeris dimana
latihan jasmani dicampur dengan berkebun supaya rakyat kekal menjadi pesawah.
-
Sebelum
mulakan pelajaran harian, murid-murid akan disuruh berkebun dan bersenam.
-
1890-an
: Murid-murid perempuan mula diajar olahraga, murid-murid lelaki diberi latih
tubi di sekolah-sekolah.
-
1900-an
: Pihak Inggeris mula mengawal perkembangan kehidupan penduduk-penduduk
ternasuk bidang pendidikan.
-
1913-an
: Maktab perguruan di Matang, Perak ditubuhkan untuk membolehkan bakal-bakal
guru diberi latihan berkawad dan mereka digalakkan memasuki pasukan-pasukan
sukarelawan.
-
1922-an
: MPSI dibuka di Tanjung Malim, latihan jasmani dan kebersihan dalam kurikulum
diutamakan.
-
1920-an
: Keutamaan diberi kepada aktiviti senaman, latihan kawad, dan permainan yang
membawa pengaruh penjajahan Inggeris.
-
Tahun
1924 : Seorang pengusaha PJ utk negeri-negeri selat telah dilantik. Sukatan
pelajaran PJ belum tersusun dan guru-guru yang tak pernah terima latihan PJ
ditugaskan mengajar mata pelajaran tersebut.
-
Tahun
1930-an : Usaha rancangan PJ untuk sekolah-sekolah dimulakan. Sukatan yang
digunakan ialah Latihan Fizikal. Rancangan latihan guru PJ mula dilancarkan ke
suluruh negara melalui kursus perkhidmatan. Masayarakat mula sedar kepentingan
PJ.
-
1940-an
: Sukatan pelajaran telah disemah dan dikaji semula untuk dikemas kini supaya
selaras dengan perkembangan pendidikan.
b)
Era Penjajahan Jepun
-
Rancangan
yang diusahakan dalam pendidikan telah tergendala.
-
Latihan
jasmani bertujuan membentuk individu yang patuh kepada arahan, taat pada
pemerintah dan berdisiplin.
-
Arahan
diberi dalam Bahasa Jepun dan kanak-kanak terpaksa membuat senaman
beramai-ramai setiap pagi selama 30 minit.
-
Murid
telah diperkenalkan sejenis latihan jasmani yang dipanggil Tai Sho yang lebih
kurang sama dengan latih tubi beramai-ramai.
-
Pengajaran
latihan jasmani lebih bercorak ketenteraan.
-
Di
setengah sekolah latihan berkawad diadakan sekeliling kampung berhampiran
dengan sekolah dan murid juga menjalani latihan berkebun.
3) ERA KOLONIAL
(pemerintahan British ataupun sebelum merdeka)
-
Tujuan
PJ seakan sama dgn tujuan semasa era kolonial Inggeris lama.
-
Sekolah
dibuka semula dan latihan jasmani sebagai satu mata pelajaran dikekalkan di
sekolah.
-
Senaman
diadakan 30minit setiap hari seblum masuk belajar.
-
Pertandingan
senaman dan permainan seperti yang dijalankan sebelum penjajahan jepun
dihidupkan semula.
-
Tidak
semua sekolah dapat jalankan latihan jasmani dengan sepenuhnya.
-
Ada sekolah kekurangan
kemudahan, kawasan dan guru-guru terlatih dalam pengajaran latihan jasmani.
-
Rancangan
latihan perguruan termasuk pengajaran latihan jasmani diteruskan semula di MPSI
dan MPPM, Melaka utk tambah bilangan guru senaman.
-
1946-1948,
sukatan pelajaran latihan jasmani dikeluarkan dan diterbitkan oleh MPSI untuk
mengadakan sukatan yang formal untuk sekolah rendah dan menengah.
-
1950an,
kepentingan PJ meningkat kerana diwajibkan di semua sekolah.
-
Setiap
hari persekolahan, latiahn jasmani dan berkebun diadakan 30minit sebelum masuk
kelas.
-
Aktiviti
luar diadakan pada hari Sabtu.
-
1952,
guru tempatan dihantar ke luar negara untuk luaskan pengetahuan tentang PJ.
4) ERA SELEPAS
MERDEKA
-
1960an,
Sukatan pelajaran PJ dikaji semula.
-
1966,
wujud sukatan pelajaran PJ untuk kanak-kanak laki dan perempuan.
-
Tujuannya
untuk membolehkan semula sekolah guna satu sukatan pelajaran PJ yang baru dan
lebih sesuai bagi kank-kanak dinegara kita.
-
Usaha
meninggikan mutu pelajaran PJ disekolah diteruskan dgn penubuhan MPIK di
Cheras.
-
Kursus
tambahan 1tahun diadakan di MPIK (1960) dan kurikulumnya seakan sama dengan KDP
PJ di britain
dan kursus tambahan untuk guru wanita (1961).
-
Rancangan
PJ di sekolah diutamakan aktiviti sukan dan permainan.
-
Pertandingan
permainan dan olahraga sebagai aktiviti lanjutan PJ di sekolah.
-
1958,
Kementerian Pelajaran tubuhkan MSSM.
-
PJ
menjadi mata pelajaran wajib dalam kurikulum sek. ren dan men.
-
1971,
Sukatan PJ disemak semula dan dikeluarkan dalam BM dan BI (lebih berkesan dan
dinamik kerana memberi fokus kepada kesan pergerakan dan kemahiran termasuk
taraian moden, taraian pendidikan dan gimnastik untuk perempuan).
-
1977,
UM memasukkan PJ ke dalam kurikulum kursus diploma pendidikan.
-
Tujuannya
untuk melengkapkan bakal-bakal guru siswazah dgn kemahiran dan pengetahuan
dalam pengajaran PJ.
No comments:
Post a Comment