Kaedah adalah cara bagaimana sesuatu isi pelajaran itu disampaikan
dan teknik merupakan cara yang lebih teliti lagi dalam penyampaian isi
pelajaran itu.
Kaedah kaedah yang digunakan dalam Pengajaran Pendidikan Jasmani
Terdapat beberapa kaedah yang digunakan untuk mengajar matapelajaran Pendidikan Jasmani. Antara kaedah yang disarankan ialah:-
1. Kaedah kuliah
2. Kaedah perbincangan
3. Kaedah kuliah-demonstrasi
4. Kaedah latihan
5. Kaedah penemuan
6. Kaedah projek
7. Kaedah persembahan lisan
8. Kaedah sebahagian-keseluruhan
Kesemua
kaedah-kaedah di atas boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran Pendidikan Jasmani (PJ), tetapi hanya dua kaedah yang
popular digunakan iaitu kedah kuliah dan keadah kuliah-demonstrasi.
KAEDAH KULIAH
Kaedah
ini adalah kaedah yang luas digunakan untuk kelas-kelas teori dan
praktikal. Ia lazim digunakan didalam kelas yang memerlukan kedua-dua
bahagian teori dan praktikal. Penilaian dan memberi maklum balas tidak
boleh diberikan semasa kuliah. Dengan itu kuliah perlu digunakan untuk
memberi motivasi kepada pelajar atau memberi taklimat berkenaan dengan
matlamat guru. Walau bagaimanapun, kuliah boleh memberi manfaat jika ia
dirancang dengan rapi dan disampaikan dengan penuh semangat. Ia lebih
berkesan lagi jika bergabung dengan teknik lain.
Berikut adalah satu contoh kuliah yang boleh digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani:-
1. Pengenalan
a. Menerang dan menjelaskan skop pelajaran.
b. Memeberitahu pelajar apa yang dikehendaki daripada mereka.
c. Cuba membangkitkan minat.
d. Sentiasa senyum, menghadap kelas dan bercakap dengan pelajar termasuk pelajar di barisan belakang.
2. Persembahan
a. Kuat tetapi nada mesra.
b. Jelas percakapan dan pilih perkataan yang sesuai.
c. Huraikan istilah yang digunakan.
d. Bercakap dengan semua pelajar.
e. Menggunakan teknik-teknik lain seperti penyoalan, papan tulis, demonstarsi dan lain-lain.
f. Ulang butiran penting.
g. Guna lawak jenaka.
h. Mengetahui isi kandungan pelajaran dan yakin.
3. Penutup
a. Mengulangi point-point utama.
b. Menggalakkan perbincangan.
c. Meneguhkan point yang lemah.
KAEDAH KULIAH – DEMONSTRASI
Kaedah
ini merupakan kaedah utama yang digunakan oleh guru Pendidikan Jasmani.
Demonstarsi boleh digunakan oleh guru, pelajar atau kumpulan pelajar.
Kaedah ini melibatkan demonstarsi lisan dan penglihatan, dengan itu ia
menambahkan lagi nilai kaedah ini. Biasanya demonstarsi digunakan untuk
menggambarkan penerangan lisan.
Berikut adalah contoh kaedah kuliah-demonstarsi yang boleh dipraktikan dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani:-
1. Pendahuluan
a. Susun pelajar supaya mereka boleh dengar dan lihat. Pelajar boleh duduk, melutu dan berdiri.
b. Mengenalkan tajuk atau aktiviti dengan menggunakan kaedah kuliah.
c. Kaitkan kemahiran dengan apa yang dipelajari sebelum ini.
2. Demonstrasi
a. Melakukan demonstarsi mengikut kadar pergerakan sebenar.
b. Ikut cara dan prosedur yang piawai.
c. Gunakan istilah yang piawai untuk mengelakkan kekeliruan.
3. Demonstrasi dan pengajaran
a. Semasa membuat pelakuan, beri butiran yang sepatutnya.
b. Beri sebab tentang cara sesuatu pergerakan dilakukan.
c. Terang dengan sepenuhnya mengenai pergerakan yang tidak dapat dilihat jika ia tidak diberitahu.
d. Gunakan kaedah ansur maju dan megajar mengikut turutan yang sebenarnya.
e. Kaitkan petalian antara kemahiran yang baru belajar dengan pengalaman lepas.
4. Ulang demonstarsi dan butiran yang penting
a. Ulang pelakuan dengan kadar yang agak perlahan sedikit.
b. Membuat demontrasi untuk memberi pandangan yang berlainan.
c. Beri butiran penting.
5. Penutup
a. Ulang butiran penting.
b. Menggalakkan perbincangan.
c. Kukuhkan pengalaman yang terdapat dalam pengajaran.
KAEDAH ATAU GAYA PENGAJARAN
Terdapat
beberapa gaya atau keadah yang boleh digunakan oleh guru untuk menjalan
pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani. Gaya-gaya yang
dipraktikan mestilah membawa satu objektif iaitu setiap murid akan dapat
manfaat daripada gaaya yang dikemukakan. Gaya atau kaedah pengajaran
boleh dibahagikan kepada 3 kategori yang utama iaitu:-
1. Kaedah/Gaya Langsung
2. Kaedah/Gaya Gabungan
3. Kaedah/Gaya Tidak Langsung
GAYA LANGSUNG
Gaya
ini lebih berpusat kepada guru. Seseorang guru membuat semua atau
kebanyakan daripada keputusan tentang apa, bagaimana dan bila sesuatu
aktiviti itu bermula. Gaya ini berdasarkan Teori Pembelajaran Tingkah
Laku (Behavioristic) yang menerangkan bahawa pembelajaran itu berlaku
dari luar ke dalam melalui pembentukan semula peristiwa-peristiwa yang
betul (Gallahue, 1993). Guru dianggap mengetahui bagaimana kemahiran
pergerakan dilakukan dengan cara yang betul.
KELEBIHAN
1. Kaedah yang berkesan.
2. Berfokus kepada yang ingin dipelajari.
3. Tidak banyak peluang untuk salah faham dan salah interpretasi.
4. Persekitaran pembelajaran yang berstruktur.
KELEMAHAN
1.
Tidak ambil kira perbezaan individu (kesesuai perkembangan), anggap
pelajar mencapai tahap pembelajaran dan kemajuan yang sama (kesesuai
umur kumpulan).
2. Lebih mementingkan matlamat atau hasil pengalaman pembelajaran daripada proses pembelajaran itu.
GAYA TIDAK LANGSUNG
Gaya
ini berpusatkan pelajar. Ia berasaskan falsafah bahawa pembelajaran
adalah lebih daripada mengulang dan meniru perlakuan yang betul.
Pembelajaran seharusnya juga melalui percubaan, penyelesaian masalah dan
penemuan diri. Ia berdasakan Teori Pembelajaran Kognitif yang
mengangapkan pembelajaran sebagai satu proses yang berlaku dari dalam ke
luar dan proses pembelajaran itu adalag sama penting dangan hasil
pembelajaran berkenaan.
KELEBIHAN
1. Membolehkan pelajar menetapkan matlamat dengan cara mencapainya.
2. Memberi kebebasan kepada pelajar dan memberi peluang kepada mereka untuk bertanggungjawab.
3. Mengambil kira perbezaan di kalangan pelajar.
4. Memberi peluang kepada pelajar merasai kejayaan pada tahap kebolehan sendiri.
KELEMAHAN
1. Memakan masa yang panjang. Lebih masa untuk cuba-jaya, bersoal-jawab.
2.
Memerlukan guru-guru untuk berlatih dan bersabar. Guru yang tidak biasa
dengan gaya inisentiasa menghadapi masalah untuk menggunakannya secara
berkesan.
3. Sukar untuk mengawal kelas.
4. Sukar untuk memastikan kesinambungan dalam pelajaran.
GAYA ARAHAN
Dalam
gaya ini, guru mengawal APA yang akan dipelajari, BAGAIMANA ia
dilakukan serta MULA dan AKHIR sesuatu aktiviti. Pelajaran yang
menggunakan gaya ini mungkin menggunakan proses yang dicadangkan oleh
Gallahue (1995). Langkah-langkah yang terlibat adalah seperti berikut:-
GURU
1. Mengawal penuh pengajaran.
2. Memilih aktiviti.
3. Menentukan bagaimana dan bila.
4. Mengawal tingkah laku.
5. Menilai keputusan.
PELAJAR
1. Menjimatkan masa untuk membuat percubaan.
2. Individu mendapat kurang perhatian.
CIRI–CIRI GAYA ARAHAN
1. Guru memberi penerangan ringkas dan membuat demostrasi tentang kemahran yang akan dipelajari oleh pelajar.
2. Pelajar berlatih.
3. Guru memberi komen am tentang prestasi kelas.
4. Jika perlu,guru memberi penerangan lanjut dan membuat demostrasi lanjut.
5. Pelajar berlatih. Guru memberi tunjuk ajar kepada pelajar yangmemerlukan bantuan secara individu atau atau berkumpulan.
6. Menggunakan kemahiran yang dipelajari dalam aktiviti yang sesuai serta menilai perlakuan.
PENEMUAN TERBIMBING
Kaedah
ini juga dikenali sebagai kaedah llimitassi (Bilbrough & Jones,
1968). Ia memberi pelajar banyak peluang untuk meluahkan
perasaan,mencuba dan menjadi kreatif tetapi perlakuan dihadkan dengan
tugas yang diberi oleh guru. Sebagai contoh ‘Cari dua cara untuk
mengimbangkan badan dengan tiga titik’.
Kelebihan
1. Membenarkan penglihatan lebih oleh pelajar dalam proses pembelajaran.
2. Mengambil kira perbezaan di kalangan pelajar dan pelajar mempunyai peluang belajar mengikut tahapnya sendiri.
3. Memupuk pembangunan arah kendiri.
PENYELESAIAN MASALAH
Gaya
ini adalah kompleks kerana ia memerlukan tumpuan masa yang
panjang,memahami masalah dan memikir dengan logik dan sistematik. Di
dalam kelas Pendidikan Jasmani, selepas guru memberi beberapa soalan,
pelajar-pelajar menyelesaikan masalah mengikut langkah-langkah berikut:-
1. Menganalisi dana memahami masalah.
2. Menyenaraikan syarat-syarat yang perlu untuk menyelesaikan masalah.
3. Guna pelbagai startegi untuk mendapatkan maklumat–maklumat.
4. Membentukkan jawapan yang mungkin.
5. Pilih dan uji penyelesaian alternatif.
6. Pilih penyelesaian paling sesuai.
7. Menilai kejayaan dalam penyelesaian masalah itu.
Kelebihan
1. Kaedah ini mengalakkan interaksi antara pelajar-pelajar.
2. Ia memupukkkan tahap pemikiran kognitif yang tinggi.
3. Ia menggalakan ingatan tentang apa yang dipelajari.
Kelemahan
1. Lebih memakan masa berbanding dengan kaedah yang berpusat guru.
2.
Kaedah ini kadangkala sukar untuk melibatkan setaip pelajar dengan
berkesan. Pelajar yang lembab atau pelajar yang kurang kemahiran
menyelesaikan masalah tidak akan dapat menikmati pelajaran dengan
sepenuhnya.
Kejayaan gaya penyelesaian masalah bergantung kepada:-
1. Kesediaan pelajar untuk mengambil bahagian dalam pengalaman pembelajaran.
2. Keupayaan guru untuk memberi masalah dan membimbing prose penyelesaian itu.
Mengikut Thomas,Lee & Thomas (1988), gaya pengajaran yang dipilih
bergantung kepada tugas mengajar, objektif pengajaran dan sifat
pelajar.
No comments:
Post a Comment